Skip to main content

Drive Thru

Wie wel eens in Amerika geweest is zal het met me eens zijn. Wat je onder andere bij blijft van het straatbeeld zijn de, aan een dun draadje bungelende, stoplichten aan de overkant van het kruispunt.

En natuurlijk de vele eettenten, op elke hoek van de straat. Amerika is het land van de lange afstanden en maakt het de reizende landgenoot graag makkelijk door op allerlei manieren eten aan te bieden. Keuze genoeg dus, maar de eettenten zijn er ook op gericht om snel en makkelijk aan te kunnen schuiven om vlot weer te kunnen gaan. Je wordt direct geholpen, snel bediend en voordat je reisgenoot je eten op heeft is jouw bord al opgeruimd en ligt ‘the bill’ al voor je op tafel. Niets ‘gezellig uit eten’. Dit is consumeren in de categorie: ‘De nodige calorieën weer binnen en gaan…’ Het is vast niet uit onwil bedacht dit systeem. Fijn dat ze met de, altijd onderweg zijnde Amerikanen, meedenken. Nog effectiever zijn de Drive Thru’s. Bij ons is de Mc Drive natuurlijk wel bekend. In het land van het gemak vind je tevens de Pizza Hut-, Church Chicken- en Taco Bell Drive Thru. Hooters heeft, voor zover mij bekend, geen Drive Thru en vele mannen zullen dit logisch vinden.

Mocht je Drive Thru fan zijn geworden, dan hoef je het gelukkig niet alleen te doen met fastfood. Voor je koffie is er de Starbucks Drive Thru. Voor je alcoholische versnaperingen de Beer Thru, pinnen kun je bij de Drive Thru Bank, je vieze was wegbrengen en de schone weer ophalen doe je bij The Laundry Drop Off en medicatie kun je ophalen bij de Pharmacy Drive Thru. Ik zag zelfs een Drive Thru Prayer Place. Ook zal ik er niet van opkijken als dezelfde tandartsen en plastic chirurgen die met een prachtige glimlach op grote billboards reclame hangen te maken ook een Drive Thru praktijk gaan beginnen. Leuker kunnen ze het dus niet maken, wel makkelijker.

Oké, van sommige diensten die op deze manier aangeboden worden begrijp ik het nut. Snel en makkelijk voor de, haast in de auto wonende, klant en snel geld verdienen door de aanbieder. Maar op een aantal momenten ervaar ik hier dat ik juist alle ruimte en aandacht wil voor daar waar ik voor betaal en wat ik nodig heb. Voor een lekkere bak koffie zoek ik een prettige plek, ga ik even zitten en genieten. Uit eten staat voor mij synoniem aan ‘zonder haast bijpraten met mijn tafelgenoot’. Als ik aan de medicatie moet hoor ik graag rustig alle informatie die ik weten moet zonder in m’n nek hijgende (lees toeterende) medepatiënten achter me.

Ik ging mijn eigen diensten eens na. Het concept supervisie en coaching via Skype verkoop ik ook door te vertellen dat het reistijd scheelt en mooi makkelijk is zo vanuit huis of kantoor. Maar, ik weet,  zodra we letterlijk verbinding hebben gemaakt, vindt er ook figuurlijk verbinding plaats. Alle tijd, ruimte en aandacht voor de klant. Mijn vraag aan jullie is om ook eens stil te staan bij de manier waarop jij jouw diensten aanbiedt. Zijn er onderdelen die je verkoopt met het idee: ‘effectief, weinig tijdsbelasting en dus snel resultaat?’ Besef wel dat het werk dat we doen mensenwerk is. En dit werk vraagt soms om vertraging. Vertraging en echte aandacht levert in mijn ogen meer bewustwording op en uiteindelijk op langere termijn resultaat. En wat betreft je eigen opbrengst? Natuurlijk moet je rondkomen van het werk dat je doet. Maar is geld ooit je enige drijfveer geweest om te doen wat je doet? Ik hoop dat wanneer de klant, het team, de organisatie meer tijd nodig heeft omdat ze er even niet uitkomt, je deze geeft en de voldoening groter is dan wanneer je snel even een ‘uurtje factuurtje afspraak’ plant met ze.

Succes met de business, maar blijf servicegericht!

p.s. Graag had ik uitgebreid het verhaal van de Mc NASA van de serveerster willen horen en met jullie willen delen (ja, er is écht een Spaceshuttle broodje te krijgen bij de Mc Donalds vlakbij het Kennedy Space Center), maar helaas. Ik haalde hem bij een Drive Thru…